Een tekst laten schrijven over jouw kennis

Je denkt dat jouw ingewikkelde verhaal niet simpel is op te schrijven? Laat mij maar :).

Wat kost een tekst laten schrijven?

Is niet op voorhand te zeggen, hangt af van wat jij wilt, hoeveel rapporten ik moet doorploegen, interviews ik ga afnemen, hoe ver jij bent met jouw ideeën.

Wel mag je vast weten dat ik liever niet werk op uurbasis, woordbasis, paginabasis of letterbasis (ja heus, dat gebeurt ook). Als ik voor jou schrijf dan krijg je vooraf te horen wat de totaalprijs zal zijn.

Bovendien kun je mij alleen een tekst laten schrijven als ik de klus leuk genoeg vind. Het onderwerp moet me aanspreken en we moeten een klik hebben.

Spreekt dit je aan?

Aarzel dan niet te lang, anders is er geen tijd meer om iets prachtigs te maken.

Wat is jouw rol?

Deskundig zijn in je vak. Tijd nemen om al mijn vragen te beantwoorden (dat kunnen er best veel zijn). En natuurlijk na afloop kijken of de tekst inderdaad weergeeft wat jij bedoelt.

En, misschien nog belangrijker:  je moet durven

Durven loslaten wat jij ook al weer wilde vertellen, want dat doet er eigenlijk niet zo toe. Tenminste… veel minder dan jij denkt.

Het gaat namelijk om je lezer. Ik ben de belangenbehartiger van je lezer.

Dus gaan we ook alles uit de kast te trekken om het die lezer naar zijn zin te maken.  En ja, soms is dat even slikken voor jou, als jij die lezer even vergeten was. (Ik zeg het er maar gelijk bij). Maar het is echt nodig, want alleen dan laat hij zich verleiden om te reageren, om in actie te komen, om flink te lachen of wat het dan ook is dat jij wil dat je lezer doet.

Kijk hier wat ik zoal heb geschreven 

 

Ik werk met de  leveringsvoorwaarden van Tekstnet, beroepsvereniging voor professionele tekstschrijvers.

 

Aangenaam verrassende teksten’

 

Nora de Rijk (wur) over tekst laten schrijven“Soms moet je wel even nadenken over het tekstproduct dat Leonore aanlevert. Maar dat hoort erbij. Wij huren haar namelijk juist in als er iets heel nieuws bedacht moet worden. Als we iets willen waar creativiteit voor nodig is.

 Neem de corporate folders die ze voor ons heeft gemaakt. We wilden drie nieuwe, voor de drie onderdelen van onze onderzoeksorganisatie. Twee zijn er nu af. Het idee over hoe we dat konden doen, kwam grotendeels van haar. Dat idee was al bijzonder.

 En dan de tekst zelf. Dat was echt anders dan we gewend waren. We vroegen ons wel even af: kunnen we ons hierin vinden? Maar we waren het al snel eens: ja. Dit is aangenaam verrassend. Bijzonder ook dat het haar is gelukt om de folders op elkaar te laten lijken, als concept, terwijl ze toch duidelijk van elkaar verschillen. We krijgen positieve reacties van onze eigen onderzoekers. Dat gebeurt eigenlijk nooit.

 Ik kan me voorstellen dat niet iedere opdrachtgever zit te wachten op zo iets afwijkends. Wij wel. Anders geef je ook niet zo’n vrije opdracht.

 Ik raad dan ook iedereen aan die iets nieuws wil: laat haar met je meedenken.

 We schakelen Leonore ook graag in als er informatie van de onderzoekers zelf nodig is. Via een interview met de onderzoeker is ze in staat precies dat boven tafel te krijgen wat een tekst interessant maakt. En een tekst waar zowel de onderzoeker als wij tevreden over zijn.”

 Nora de Rijk, communicatiemedewerker Plant Sciences Group van Wageningen UR


‘Zij schrijft zo dat we reacties krijgen’

Noortje van den Berkmortel over tekst laten schrijven

“Het gebeurt geregeld dat wij ons onderzoeksverhaal op papier willen hebben. Voor een flyer, een brochure of we willen een verslag van een bijeenkomst ofzo. Nu kan ik wel aan een onderzoeker vragen om dat te doen, maar dan krijg je een tekst die, eh, kwalitatief niet zo goed is, zal ik maar zeggen. Omdat we zelf helemaal in de materie zitten is het moeilijk om een stapje terug te doen.

Leonore heeft voor ons al diverse producten gemaakt. Alleen voor een standaard onderzoeksrapport vraag ik haar niet. Dat kunnen wij zelf wel. Is ook niet zo leuk voor haar om te doen. Je moet haar echt hebben voor bijzondere producten. Dat is haar kracht.

Als zij voor ons schrijft, weet ik zeker dat de tekst goed is. Natuurlijk zitten er geen spelfouten in, de zinnen lopen lekker, en ik weet ook zeker dat als ik vraag om drie A4-tjes ik er ook drie krijg en geen tien, zoals dat bij een onderzoeker zou kunnen gebeuren.

Maar het belangrijkste is dat ik zeker weet dat de doelgroep begrijpt waar het over gaat. Ze vraagt altijd voor welke doelgroep zo’n tekst is en dan kiest ze kennelijk de woorden en zinnen die daarbij passen. Heel knap.

Er mist wel eens een inhoudelijk punt, omdat dat bijvoorbeeld nog niet aan de orde is geweest. Dan stelt ze nog een paar vragen en zet dat er ook in. Doet ze nooit moeilijk over. Zij heeft het geduld om net zo lang de tekst aan te passen, ook haar eigen, totdat zij tevreden is. Het is haar passie om te spelen met woorden.

En is het product klaar, dan krijgen we altijd reacties van onze doelgroep. Inhoudelijke vragen; kennelijk worden haar teksten goed gelezen. Dus ja, ik raad vaak aan collega’s aan om haar ook in te huren.” 

 Noortje Hamers – Van den Berkmortel, onderzoeker LEI Wageningen UR

Kijk hier wat ik zoal heb geschreven