Hoe je een call to action schrijft in je eigen stijl

28 januari 2016

En waarom je niet mijn voorbeeld moet volgen

Ok bij je call to action heb je een eigen stijlOf ik hem kon leren net zo’n call to action te schrijven als ik altijd doe.

Die van mij vond hij zo ‘naturel’. Niet zo schreeuwerig als… (en er volgde een naam die veel ondernemers wel kennen)

Ja, ik ken die call to actions wel. Niet mijn stijl.

Bij mij zie je niet:

‘Let op: er is maar een beperkt aantal plaatsen, dus geef je snel op’

En dit ook niet:

‘Dit is je LAATSTE KANS. Schrijf je snel in’

En al helemaal niet:

‘De tijd is gekomen om NU … ben je klaar voor succes?’

Het volgende zou ik ook niet doen, maar ik moet er wel om glimlachen, en wekt daarom mijn sympathie voor Chris Brogan:

Een call to action met humor wekt sympathie

Is in de letterlijke betekenis geen call to action, want hij roept nergens op om iets te doen. Toch noem ik het een call to action omdat deze zinnen je willen verleiden om naar de verkooppagina te gaan.

Voor mij is dat een veel prettiger manier om je klanten te vertellen dat ze iets bij je kunnen afnemen. Ook al is het nog steeds niets voor mij.

Zelfs met een letterlijke call to action kun je vriendelijk zijn, zoals Elisabeth Griffioen:

Een call to action kan best vrij direct zijn en toch prettig aanvoelen

Vrij banaal met dat ‘klik hier’. Toch uiterst effectief, tenminste, voor mij. Ik kan haast de verleiding niet weerstaan om te klikken. Niet door deze woorden, maar door het verhaal ervoor. Dus het gaat om de combinatie van call to action schrijven en het verhaal eromheen… Aha.

Het kan ook nog anders:

Een call to action is ingebed in een verhaal

Voelt voor mij ook vriendelijk. Voor de oplettende lezers: wat Heidi Does schrijft, lijkt wel wat op mijn stijl, maar ook weer: in combinatie met het verhaal ervoor.

Dat is alvast een belangrijke les: een prettige call to action is  ingebed in een heel verhaal.

Ik ben anders dan jij

Toch. Zo’n schrijfstijl, míjn stijl, zo aan anderen leren, doe ik niet. No way.

Want ik ben nu eenmaal iemand anders dan iedereen. En jij ook. Stel je eens een gesprek voor. Ik en jij. Ik praat, ik probeer je te overtuigen, ik adviseer je. Jij weet zeker dat ik het ben, je kent niemand anders die precies zo praat als ik. Het is mijn, eigen, unieke manier. Niet ‘quasi’ uniek omdat ik probeer te verkopen met zo’n woord, maar ‘echt’ uniek. Net als je vingerafdruk. Of je stemgeluid.

Die stijl kan ik toch nooit aan iemand anders leren? Wil ik niet eens. Werkt niet. Zou jij je heel ongemakkelijk bij voelen. En je gesprekspartner ook.

Waarom zou ik iemand dan wel iemand willen leren om op mijn manier te schrijven? Dat werkt dan toch ook niet? Alle woorden die je schrijft moeten bij je passen. Dat is makkelijker en prettiger dan de stijl van iemand anders kopiëren.

Daarom help ik alleen uit te zoeken wat bij jou past

Daar heb ik dan wel een werkelijk fantastisch hulpmiddel voor. (Zegt ze triomfantelijk…)

Nou ja, voor mij heeft dit hulpmiddel al wonderen verricht. En voor een paar andere ondernemers ook. Juist omdat het inzicht geeft in wie jij als ondernemer bent en hoe je klanten aantrekt. Dat je mag doen op je eigen manier voelt zo goed. Echt. Dat hulpmiddel helpt ook om je eigen stijl van call to action te ontwikkelen. Een waarvoor je je niet hoeft te schamen en een die je potentiële klant aanspreekt.

Op 11 februari houd ik hier een webinar over, gratis. Meedoen?

Wil je nu al meer weten over schrijven in je eigen stijl?

Bel me (0318 431856). Of mail me voor een afspraak (Leonore at deschrijfster.nl). Dan zoeken we uit of mijn programma jou kan helpen en of we een klik hebben.

Misschien wil je voor die tijd hieronder vast vertellen wat jij als call to action gebruikt? Of hoe je je lezers oproept om iets te kopen of iets te doen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.