Een saaie tekst een tikkeltje creatiever maken

 

Medicijn tegen gortdroge tekst: een dompelbad van nostalgie

Hoe je met nostalgie je zakelijke teksten veel creatiever schrijftSnik. De tijd is voorbij.

Ik ben niet meer dat kleine meisje. Mijn moeder die me plaagde in haar gedichtje voor mij, over hoe boos ik kon zijn op die bemoeials van grote zussen.

En al die juffen, vriendinnetjes van toen, een enkel vriendje: allemaal achter elkaar in mijn poesiealbum…. De meeste ken ik niet meer, sommigen zelfs al overleden.

Ooooh.

Toen.

Kon ik er nog maar een heel klein beetje van terughalen naar het nu.

Dat is echt nostalgie…

Nu jij:

Wat is voor jou het toppunt van nostalgie?

Denk daar dan eens 5 minuten  over na: wat er gebeurde, hoe je je voelde:

……

Nagedacht?

Oké. Ga dan schrijven wat je eigenlijk wilde schrijven.

Kans is groot dat je nu op veel creatievere manier schrijft dan voor deze oefening.

Dat is de conclusie van onderzoekers van de University of Southampton.

Zij voerden verschillende experimenten uit om uit te testen of nostalgie creatief schrijven bevordert. En ja. Het bleek te werken.

Beetje vergezocht?

Misschien, maar maakt niet uit. De uitkomsten zijn interessant genoeg.

Nostalgie wordt vaak afgedaan als iets sentimenteels. Iets waar je liever niet mee geassocieerd wilt worden. Alleen bij oude dametjes ‘mag’ het.

Ten onrechte, betogen de onderzoekers in hun wetenschappelijk artikel dat gepubliceerd is in de Journal of Experimental Social Psychology.

Hoe onderzochten de onderzoekers de relatie tussen nostalgie en creativiteit?

In hun experimenten lieten ze studenten óf 5 minuten denken aan een nostalgische gebeurtenis of aan een normale gebeurtenis. Daarna kregen ze de vraag hoe ze zich nu voelden.

Vervolgens kregen ze een schrijfopdracht die na afloop beoordeeld werd op creativiteit, door mensen die weten hoe je creativiteit kunt beoordelen, maar niets wisten van het onderzoek.

Hoe het kan dat nostalgie zo’n groot effect heeft op creativiteit?

Nieuwe experimenten lieten zien dat het niet eens zozeer die nostalgie zelf is die ervoor zorgt dat de testpersonen creatievere teksten schreven.

Het was via een tweetrapsraket:

  • Nostalgie bevordert openheid.
  • En openheid bevordert de creativiteit.

Nu zijn er wel meer manieren waarop je een open houding krijgt. Bijvoorbeeld als je denkt aan een positieve gebeurtenis.

Kun je dat dan ook gebruiken om creatiever te worden?

Kan wel, maar heeft minder impact dan die nostalgie, zo checkten de onderzoekers nog in een vervolgexperiment.

Dus het blijft:

Drenk je in nostalgie en je teksten gaan sprankelen.

Het blijft misschien niet te geloven dat het zo simpel is om van een saaie tekst iets beters te maken.

Waarom nou juist nostalgie?

De onderzoekers verklaren het als volgt: door die nostalgische herinneringen voegen  mensen aspecten van zichzelf uit het verleden samen met aspecten uit het heden. Dat geeft een gevoel van zelf-continuïteit.

Inderdaad. Ik denk aan mijn begintijd bij Boerderij, hoe ik nog moest leren schrijven. En dat ik dat nu wel (beter) kan.

Dat samenvoegen is iets wat ook bij creativiteit speelt. Creativiteit ontstaat waar je concepten combineert die oorspronkelijk geen relatie met elkaar hebben.

Vandaar de oefening bovenin deze blog.

Hier nogmaals, iets verder uitgewerkt:

 Hoe bevorder je creatief schrijven?

  1.  Ga zitten voor die schrijfklus waar je misschien al een tijd tegenaan hikt. Of pak die tekst erbij waar je nog niet helemaal tevreden over bent.
  2.  Denk dan 5 minuten aan iets dat voor jou nostalgische waarde heeft. Leef je helemaal in, met alle gevoelens die je daarbij hebt. Misschien helpt het om daarbij je ogen even dicht te doen. (heb ik ook gedaan, anders bleef ik steken in woorden als. Mijn poesiealbum. Oh ja, al die vriendinnetjes. Hoe zou het met ze zijn? Dat vond ik niet inspirerend genoeg. Nadat ik mijn ogen dicht had gedaan kwamen de  woorden die er nu staan.)
  3. Ga schrijven.

Ik ben heel benieuwd of het lukt!

Kanttekening bij de schrijfopdracht aan de studenten

Nog wel even een kanttekening. Dat hoort bij onderzoek 🙂

De opdracht die de studenten in het onderzoek kregen was sowieso al veel spannender dan het schrijven van een zakelijke tekst. Dus is het makkelijker om creatief te zijn, volgens mij.

  •  In het ene experiment kregen ze de opdracht een verhaal te schrijven met daarin deze drie elementen: een prinses, een kat en een raceauto.
  •  In het andere experiment moesten ze een verhaal afmaken dat begon met de zin: ‘Op een koude winteravond werden een man en een vrouw gealarmeerd door een geluid van een huis uit de buurt.’

Nu mijn vraag: bevordert nostalgie ook de creativiteit van zakelijke teksten?

Wil je het proberen en je reactie hieronder achterlaten?

 

Vond je dit een waardevol artikel?

Vul dan je naam en e-mailadres in en je ontvangt mijn gratis e-boek De 5 onmisbare stappen naar een STER-tekst over jouw expertise, waardoor je gelezen wordt. Mét iedere drie weken gratis Schrijftips voor vakexperts.

E-mail:
Voornaam:

3 reacties op “Een saaie tekst een tikkeltje creatiever maken”

  1. Karien schreef:

    Mooi artikel, Leonore. Hoe je door een gevoel van nostalgie op te roepen beter gaat schrijven. Interessant dat dit wetenschappelijk onderzocht is. Dank voor dit inzicht!

    • Leonore Noorduyn schreef:

      Ja, leuk hè? En het grappige is, nadat ik dit artikel had geschreven, en eens flink in mijn eigen nostalgische herinneringen was gedoken, plopten er allemaal nieuwe ideeën op! Dus dat kan ook: in algemene zin creatiever, tenminste, als er verband zit 🙂

  2. Ben schreef:

    Elke schrijver heeft prikkels nodig om creatief en boeiend te schrijven, behalve als je juridische teksten produceert. De prikkels kunnen overal vandaan komen maar Leonore is wel een erg dankbare prikkel. Zoals ze nu weer nostalgie in de strijd gooit, geweldig. Ik word er een beetje romantisch van. Ik zie me al zitten op een terras aan de bosrand, een glaasje Rivella voor me en Leonore, die maar niet ophoudt prikkels uit te delen, tegenover me. Heerlijk. Ik kijk uit naar de volgende aflevering

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.