Begrijpelijk en goed leesbaar. En toch niet goed genoeg

22 april 2014

Hoe krijg je de lezer in actie?

“Ik heb geen lekker gevoel bij deze tekst. Wil jij er eens naar kijken?” 

Zo luidde de vraag die een ondernemer aan mij stelde.

Het ging om een stukje voor een plaatselijke krant die bij een heleboel huishoudens in de regio op de deurmat zou vallen. Een unieke mogelijkheid voor mijn klant om nieuwe klanten te werven.

Maar alleen met een steengoede tekst. Dat had mijn klant wel in de gaten.

Ik las de tekst die iemand anders voor mijn klant had geschreven en gaf hem gelijk. Hiermee zou hij geen enkele klant extra trekken.

En toch voldeed de tekst aan een van mijn stokpaardjes: hij was heel begrijpelijk en goed leesbaar.

Maar het ontbrak aan een ander, uiterst essentieel, onderdeel:

Het stuk sloot totaal niet aan bij de vraag van de lezer

En dan weet ik het wel. Het is namelijk uitgesloten om effect te bereiken met wat je schrijft, als je niet aansluit bij de vraag die je lezer zich (onbewust) stelt.

Dat betekent dat als je effect wilt bereiken met wat je schrijft, je ALTIJD een paar vragen moet stellen voordat je gaat schrijven:

1. Wat wil je bereiken met die tekst?

2. Bij wie wil je dat effect bereiken?

3. Wat zijn de vragen die je lezer zich stelt? Met welke problemen worstelt hij?

En als je schrijft voor je eigen of een ander bedrijf en uiteindelijk meer klanten wilt, komt er nog een 4e vraag bij:
4. Waarin ben jij anders dan je concurrent? Wat maakt jou uniek?
Beantwoord deze vragen zo gedetailleerd mogelijk en dan heb je voldoende informatie om je begrijpelijke en leesbare tekst te schrijven.

Zo veranderde ik (onder andere) deze intro:

In 1991 begon vader Kees Oppelaar als eenmanszaak, nadat hij jarenlange ervaring had opgedaan als elektrotechnicus in dienst bij een ander. Al snel groeide het elektrotechniek bedrijf uit tot een bedrijf met tien vaste medewerkers en een grote naam in een ruime omtrek rondom Elst. Zoon Rico zwaait nu de scepter.

 In deze:

Wel eens kortsluiting gehad en niet kunnen vinden waar het aan ligt? Of heeft u zich wel eens afgevraagd hoe u toch al die apparaten goed op het stopcontact kunt aansluiten? Met dat soort vragen wilt u zich helemaal niet bezig houden. Daarom is er Oppelaar Elektro.

 Kortom, voor een goede tekst schrijven waarmee je effect bereikt, moet je vooral eerst vragen stellen.

Weet jij welke vragen er leven bij jouw lezers? Ik hoor het graag!

Laat je reactie hieronder achter.

Vond je dit een waardevol artikel?

Vul dan je naam en e-mailadres in en je ontvangt mijn  gratis e-boek De 5 onmisbare stappen naar een STER-tekst over jouw expertise, waardoor je gelezen wordt. Mét iedere drie weken gratis Schrijftips voor vakexperts.  

E-mail:
Voornaam:
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.