Met lef naar teksten die gelezen worden

Een tijdje terug werd mij gevraagd een tekst te schrijven voor een nieuwe website. Die website moest klanten trekken voor een nieuw product, of liever gezegd, een oud product op een nieuwe manier gebracht.

Ik praatte erover met de initiatiefnemer (mijn jargon voor ‘interviewen’) en op een gegeven moment kwam hij op het woord ‘brutaal’. Zijn product moest een ietwat brutale uitstraling krijgen.

Jeetje, dacht ik.

Hoe schrijf je nou een brutale tekst?

Wat zijn de kenmerken van een brutale tekst? Had ik nooit bij de hand gehad, maar ik probeerde me er een voorstelling van te maken.

  • In ieder geval moest het anders worden dan anders, bedacht ik. Want de meeste websites zijn vooral braaf. Ze volgen hetzelfde stramien en sites uit een zelfde branche gebruiken vaak zelfs dezelfde woorden. (Let er maar eens op.)

Ik schreef zoals ik nog nooit had geschreven

deed dingen die ik nog nooit had gezien op het net en was er zelf nogal onzeker over. Ik wist zelf niet hoe dat zou landen bij de lezer, had er geen ervaring mee.

Ik stuurde de tekst toch maar naar degene die moesten beoordelen of het zo op de site kon komen. Die twijfelde. Inderdaad was het anders dan anders. Maar was dat ook goed? Wist hij niet. En ik ook niet.

Ik had niet genoeg lef om door te zetten

Ik koos voor de zekerheid: veranderde de tekst zodat hij toch wat gebruikelijker werd. Minder risico. Maar misschien ook wel minder aantrekkingskracht.

Later realiseerde ik me: ik probeerde een gewoonte te veranderen, maar schrok ervoor terug.

En dat is precies wat ik ook bij de mensen zie gebeuren die bij mij een schrijftraining volgen. Mensen die eigenlijk hun vaktaal proberen te vertalen naar een breed publiek: ze durven niet echt. Blijven toch liever hangen in wat ze altijd deden. Veranderen hooguit hier en daar een woord.

Voor mij is het vanzelfsprekend om aantrekkelijk, begrijpelijk, logisch te schrijven. Daar heb ik geen lef voor nodig.

Maar voor wie het niet gewend is om zo te schrijven, is dat anders. Voor hen is het niet voldoende om alle schrijftechnieken en -trucs te kennen. Dat je weet welke woorden je het beste kunt gebruiken, hoe je je zinnen moet vormen, wat een goede opbouw is en welke kop past.

Want met alleen dit soort kennis verval je heel makkelijk in je oude gewoonte om gecompliceerde zinnen te fabriceren, moeilijke woorden te gebruiken, kortom een saaie, moeilijk te begrijpen tekst te schrijven waarmee je jezelf en je vakgebied geen dienst bewijst.

 De basis voor een aantrekkelijke en begrijpelijke tekst is LEF

 Het lef om écht anders te gaan schrijven. Het lef om details weg te laten. Het lef om niet bang te zijn voor de reactie van die ene collega die zegt: ‘Wat een raar stuk. Je kunt dit toch niet zo opschrijven?’ Het lef om je leidinggevende tegen te spreken die zegt: ‘Zo doen we dat hier niet.’

Kortom: Het lef om je lezer te verrassen met een onverwachte invalshoek, een ongebruikelijke zin, bijzondere woorden: het lef om anders te zijn.

Mijn vraag is nu dan ook: wil jij je echt neerzetten als de deskundige in jouw vakgebied, de expert die de pers weet te vinden, die financiers overtuigt?

Zoek het lef op in jezelf

Boor je durf aan en je zult zien: je krijgt waardering voor je onderzoek uit onverwachte hoek!

 

Vond je dit een waardevol artikel?

Vul dan je naam en e-mailadres in en je ontvangt mijn gratis e-boek De 5 onmisbare stappen naar een STER-tekst over jouw expertise, waardoor je gelezen wordt. Mét iedere drie weken gratis Schrijftips voor vakexperts.

E-mail:
Voornaam:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.