Waarom ik geen blog met tips meer schrijf (en jij dat misschien ook niet meer moet doen)

Waarom ik geen blog met tips meer schrijf (en jij dat misschien ook niet meer moet doen)

23 november 2017

Over serieus genomen worden en vertrouwen hebben

Ga toch bloggen, zeiden ze. Je weet genoeg over schrijven om allerlei tips te geven. Zo begon ik met bloggen en ik raadde het iedere ondernemer aan die ik tegen kwam: simpel en doeltreffend. Dacht ik toen. Inmiddels weet ik dat die tip-blogs helemaal niet voor iedereen zo doeltreffend zijn.

Al die honderden tips om…….betere zoekresultaten in google te realiseren; met je smartphone te fotograferen; beter uit je bed te komen; binnen 1 maand een baan te vinden… Je kent ze vast wel.

Mijn blogs waren precies zo. Ik schreef:

Hoe je al jouw informatie in een handzame tekst krijgt

en

Hoe schrijf je zo dat de ander net zo enthousiast wordt als jij ….

Al snel had ik zelf genoeg van die tips. Het is vreselijk saai om te schrijven, vond ik. Zeker omdat iedere tekstschrijver en schrijftrainer dit soort blogs ging schrijven.

Belangrijker:

Ik had de indruk dat mijn lezer er niets aan had

Stel. In je werk voer je vooral gesprekken met klanten. Dat kun je goed en vind je geweldig om te doen. Maar steeds vaker moet je die gesprekken uitwerken op papier en dat is 1 grote worsteling. Niet omdat je niet kan schrijven, want uiteindelijk komt er een goede tekst. Maar het is de weg erheen, die eindeloos veel tijd, spanning en stress oproept.

Je zoekt op internet naar oplossingen en komt blogs tegen waar staat ‘Met deze 10 stappen ben je voor eens en voor altijd van je schrijfblokkade af’.

Je bent blij, eindelijk, denk je. Vol goede moed begin je aan de tips en wat staat daar? ‘Neem een korte pauze’, ‘ga wandelen’, ‘drink een glas water’ en ‘stel een deadline voor jezelf’.

Alsof je daar zelf al niet was opgekomen. Maar goed, als je geluk hebt, staat er iets bij dat je nog niet geprobeerd had, zoals dat wandelen tussendoor.

Maar tijdens de wandeling bouwt de spanning zich alleen maar verder op, merk je.

Of je bent lekker relaxed geworden, gaat weer achter je computer zitten. Weer niks. Weer alleen maar gedachten als: ‘het lukt me toch niet’. Je bent dus weer terug bij af; geen van die tips werken voor jou. Logisch, want de tips laten je niet zien waardoor het komt dat je vast komt te zitten met schrijven, en geeft je geen oplossing voor jouw specifieke situatie. Het zijn vooral algemene, oppervlakkige tips, eigenlijk voor mensen die eens een keertje vast zitten.

Wat bereikt de blogger met zo’n tipblog?

Als de blogger pech heeft, ontstaan deze reacties bij de lezer:

Je voelt je niet serieus genomen in het probleem dat jij ervaart. Als de blogger werkelijk had begrepen wat jij doormaakt, had ze een oplossing beschreven waar je wel wat aan had, in plaats van 14 in een dozijn tips die niet werken.

Je gaat nog meer twijfelen aan jezelf en denkt dat er voor jou probleem geen oplossing bestaat. De blogger geeft je namelijk eerst het gevoel dat die tips jou gaan helpen. Nogal wiedes dat als die tips dan toch niet helpen je gaat denken dat jij kennelijk zo’n hopeloos geval dat niets jou kan helpen.

 Je denkt dat de schrijver alleen maar simpele, algemene oplossingen kan geven. Daardoor ga je mogelijk twijfelen aan zijn expertise: kennelijk weet hij niet beter, weet hij niet dat er mensen zijn die andere oplossingen nodig hebben.

Let wel, dit zijn mogelijke, vaak onbewuste reacties. Het is niet zo dat dat altijd gebeurt, maar wel voor de hand liggend dat het gebeurt.

Doorgeredeneerd betekent dit dat zo’n blog je geen vertrouwen in jezelf geeft dat jij je probleem het hoofd kan bieden

en

dat je geen vertrouwen in de blogger hebt gekregen dat die jou kan helpen.

Dat is allereerst niet fijn voor jou. Wie wil nou het gevoel hebben dat zijn probleem onoplosbaar is? Daardoor voel je je bovendien niet aangezet om klant te worden bij deze blogger. Kortom: het tipblog is niet effectief voor de blogger.

Wat werkt wel om een lezer klant te laten worden?

Het omgekeerde…

Zo’n lezer wordt klant als hij voldoende vertrouwen in zichzelf heeft dat zijn probleem op te lossen is. Dat bereik je door de lezer te bemoedigen.

Om vertrouwen in jou te krijgen geef je inzicht in het probleem zodat hij ook snapt wat er aan de hand is en ziet dat jij verstand van zaken hebt.

En hoe je dat doet hangt van jou af: hoe werk jij met je klanten? Hoe praat je, wat zeg je, wat doe je, hoe reageer je?

Je lezer wil dat terug zien in hoe je schrijft. Zo simpel (of zo ingewikkeld) is het….

Wanneer werken blogs met tips wel?

Dat hangt af van het soort blogs met tips, wat je wil bereiken en wat voor dienst je aanbiedt.

Blogs met tips met koppen als ‘In 7 stappen naar…’ de …geheimen van .,…. of ‘Hoe je ….’ werken seo-technisch als een trein. Lezers klikken graag en snel, zodat je makkelijker veel bezoekers trekt naar je site. Misschien is dat het enige wat je wil, omdat je nieuw bent bijvoorbeeld. Perfect dus, zo’n tipblog.

Wil je dat je bezoeker klant wordt, dan is het een ander verhaal. Want wat doet de lezer van zo’n blog:

Ik vermoed dat de bezoeker net zo snel weg is als hij gekomen is.

Dan zijn er de hoe-doe-je-blogs of de tipblogs met een logisch te volgen instructie

Je geeft gitaarles aan beginners en laat in een duidelijk stappenplan zien hoe iemand zijn gitaar moet vasthouden of hoe het notenschrift in elkaar zit.

Of je begeleidt ondernemers die niets van facebook weten om een zakelijke facebookpagina effectief in te zetten. Dan raakt een potentiële klant onder de indruk van jouw goede tip- en instructie-blogs en –vlogs.

Met zo’n hoe-doe-jeblog bouw je aan je expertstatus

zoals dat zo mooi heet in de marketingwereld…

Maar pas op. Dit werkt alleen goed als jij daadwerkelijk expert ‘bent’ en de klant jou die autoriteit toekent, oftewel als jij het beter weet dan je klant. Dat is vaak het geval als jij je klanten een vaardigheid aanleert of als je klanten nog echte beginners zijn.

Begeleid je gevorderden of ben je coach of trainer, dan ga je vaak samen met je klant op zoek naar de beste oplossing. Dan hoor je jezelf bijvoorbeeld zeggen: ‘Wat vind je er zelf van’. Dan staat je klant je raar aan te kijken als hij verwacht dat jij wel even zegt hoe het zit.

Het tipblog op basis van 1 tip

Als laatste is er nog de tipblog waarin 1 of hooguit 2 tips echt goed zijn uitgewerkt. Ook dit is een perfecte manier om je expertise te laten zien, die vooral goed werkt voor ondernemers die werk voor anderen uitvoeren. Zoals de tuinarchitect.

De potentiële klant van deze persoon wil absoluut weten of jij je vak verstaat. Dat laat je zien als je blogt over een uitzonderlijke plant, vertelt waar die vandaan komt, op welke grond hij groeit en waar hij het beste kan staan in de tuin. Dit is meer dan een tip, want er zit veel achtergrondinformatie bij.

Samengevat:

Blogs met tips helpen om bezoekers te trekken naar je site en om je expertise te laten zien en daarmee vertrouwen te wekken dat jij goed bent in je vakgebied.

Weet je niet goed of blogs met tips effectief zijn voor jou?

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Krijg je wel veel bezoekers en lezers, maar leidt dit te weinig tot nieuwe klanten?
  • Krijg je wel veel klanten maar zijn het klanten die je veel energie kosten?

Dan kan het zijn dat hoe jij blogt (en de rest van je site hebt geschreven) niet in overeenstemming is met wat je werkelijk te bieden hebt en wat je klanten van je verwachten. Je schrijfstijl sluit dan niet aan bij wat van nature bij je hoort.

Denk je, ik wil wel hulp om te leren wat dan wel past en hoe je dan schrijft? Daarvoor heb ik een 1-op-1 traject persoonlijke coaching Je Natuurlijke Schrijfstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.