Je marketingprofiel: het hulpmiddel bij je natuurlijke schrijfstijl

22 januari 2018

‘Ik wil niet in een hokje’

Boos, boos, boos, was hij. Zo boos dat hij me niet meer wilde aankijken en niet meer met me wilde praten. Deze persoon die ik goed dacht te kennen, waarvan ik de naam niet noem. Oké, ik noem hem Victor.

Victor had de laatste tijd moeite. Moeite met opstaan, moeite met dingen doen, moeite met zichzelf weer vooruit duwen. (nee, het had deze keer niets met schrijven te maken.)

Wat deed ik vervolgens? Ik vroeg door en concludeerde: “Volgens mij ben je hoog sensitief.”

Dat mocht niet. Dat was hem in een hokje stoppen en dan leek het of hij niets anders meer was. Hij wilde er niet van weten.

Ik begrijp dat wel. Ik weet nog hoe ik jarenlang zelf al die ‘zogenaamd’ hoogsensitieve personen heb verafschuwd. Ik vond het maar aanstellers en wilde er niets van weten. Dus sloot ik er ook mijn ogen voor dat ik zelf wellicht zo iemand was.

Waarom ik dat deed? Voornamelijk omdat ze hun eigenschap gebruikten om te zeggen dat ze nu eenmaal zo waren en dat ze dus… vul maar in, dit niet konden eten, daar niet heen konden gaan, dat niet konden doen.

Alsof het hokje bepaalt welke ingrediënten jij kunt gebruiken voor de mix van je leven. Kom je in een bepaald hokje terecht, dan is er maar 1 uitkomst voor je leven. Een uitkomst die je te pas en te onpas gebruikt, als excuus voor wat je allemaal niet wil.

Dan is een hokje inderdaad irritant.

Maar ik zie het anders. Een hokje is voor mij een hulpmiddel. Het verklaart dingen uit je leven, doordat zo’n typering je levensmix uit elkaar trekt in ingrediënten. Vervolgens kun je diezelfde ingrediënten gebruiken om er een andere mix van te maken. Of je laat ingrediënten weg.

Dan zie je dat een hokje je vooral inzicht geeft, een inzicht dat je naar eigen believen kunt toepassen om je leven te veranderen.

Zo heeft het mij geholpen om te ontdekken dat ik nogal sensitief ben. Nu weet ik dat het niet raar is dat ik op tilt sla als ik de hele dag de muziek van de buren hoor in onze tuin, terwijl mijn huisgenoten nergens last van hebben. Die horen het niet eens. Nu weet ik dat het niet raar is dat ik in de zomer met ooglapjes slaap, omdat ik anders veel te vroeg wakker wordt van het licht. Terwijl mijn bedgenoot het liefst de gordijnen open heeft.

Het is mijn zenuwstelsel dat net iets anders is ingesteld dan bij 80 procent van mijn soortgenoten ;-).

Ik kan er boos om worden. Ik kan erover klagen. Maar ik kan ook kijken hoe ik hier mee om kan gaan op een manier dat ik er minder last van heb. Zoals ooglapjes om doen. Of een koptelefoon kopen die geen geluid doorlaat. Of verhuizen naar een plek zonder buren… (ok, dat is wat minder handig)

Dat geldt ook voor alle andere hokjes waar ik in beland ben en waar ik mensen om mij heen in plaats. Het geeft inzicht in gedragspatronen, in waarom je zo doet als je doet en daarmee krijg je zomaar handvatten om ermee om te gaan.

Zo werk ik ook met marketingprofielen. Ook dan kom je in een hokje en ook dat is vooral fijn omdat het inzicht geeft: in de reden waarom mensen juist bij jou kopen en in hoe je zo schrijft, dat mensen op basis van je teksten bij je aanhaken.

Fijn toch, die hokjes? Hokjes als hulpmiddel

Niet allesbepalend, wel inzichtgevend.

Ik weet nu bijvoorbeeld dat ik bepaalde woorden beter niet kan gebruiken.

Ik weet nu dat ik niet op een video hoef te staan, om toch klanten te krijgen.

Ik weet nu wat mijn klanten van mij willen en verwachten voordat ze ‘ja’ tegen me zeggen.

Ik weet nu wat voor soort blogs wel en juist niet bij me passen.

Dat geldt grofweg voor alle mensen in hetzelfde marketingprofiel.

Tegelijk zegt zo’n hokje niet alles

Ik ken mensen die in hetzelfde marketingprofiel zitten als ik en die het heerlijk vinden om een webinar te ontwikkelen en een hekel hebben aan bloggen. Ik vind een webinar geven nog wel te doen, maar het voorbereiden vind ik vreselijk. Ik blog liever. Allebei kan effectief zijn, net wat bij jou en bij jouw klanten past.

Nog even terug naar Victor. Hoe liep het met hem af?

Hij kwam later nog eens naar me toe. Hij had zich verdiept in hoogsensitiviteit en zag dat hij er wel wat mee kon, zonder te hoeven zeggen dat hij hoogsensitief wás. De inzichten hielpen hem om te zien wat er met hem aan de hand was. Vervolgens zocht hij een coach die hem hielp omgaan met de minder leuke kanten en die hem leerde de positieve kanten te benutten.

Ook hij ontdekte dus dat een hokje alle kennis dichterbij brengt die mensen daarin verzameld hebben. Het voordeel is dat je niet meer zelf het wiel hoeft uit te vinden.

Hoe zit het met jou en hokjes?  Ben je vaak nieuwsgierig naar de verzamelde kennis die onder zo’n hokje zit? En vind je het een goed idee die te benutten?

Wellicht ben je dan ook nieuwsgierig of het marketingprofiel wat voor je is?

Als je daar meer over wilt weten, neem gerust contact met me op, mail of bel 0318-431856.

Je kunt ook een kijkje nemen op mijn informatiepagina over Je natuurlijke schrijfstijl, een coachingstraject waarin je je marketingprofiel ontdekt en leert benutten met je eigen schrijfstijl.

 

2 reacties op “Je marketingprofiel: het hulpmiddel bij je natuurlijke schrijfstijl”

  1. margo vonk schreef:

    Inderdaad, zo is een etiket geen stigma maar een hulpmiddel. Kon iedereen het maar zo oppakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.