Emotioneel beschadigd door schreeuwerige marketing

Als schreeuwerige marketing niets voor jou is

De woorden van Irma Buenk schaven me. Alsof er bij mij een wond zit, die nu wordt opengehaald. Ze zegt dat klanten van marketingdeskundigen ‘wounded’ zijn door marketinggoeroes. Emotioneel beschadigd doordat ze schreeuwerige marketing moesten toepassen, terwijl die niet bij ze paste.

Irma heeft net bij mij een workshop gevolgd over een andere manier van marketen. We praten door over de ‘schreeuwerige’ marketing.

Ik weet hoe het voelt, gewond zijn door wat marketingcoaches van je verlangen, omdat je denkt dat het niet anders kan. Bij mij is de wond inmiddels dicht, de herinnering is er nog.

Irma is gelukkiger: ze is niet gewond geraakt. Ze kent wel het gevoel van onbehagen als marketing niet goed voelt. Wat haar heeft gered is de manier waarop ze werkt als relatietherapeut.

Op zoek naar je werkelijke behoeftes

Irma laat mensen ontdekken wat hun werkelijke behoeftes en verlangens zijn. Koppels strijden bijvoorbeeld over een doucheputje dat niet schoon is of een afwasmachine die ‘weer’ niet is uitgeruimd.

Waar ze werkelijk naar op zoek zijn is veiligheid, vertrouwen, erkenning. Maar wie kent die dieperliggende verlangens van zichzelf nou zo goed? Bovendien: durf je daarnaar op zoek te gaan als je bang bent dat de ander je afwijst, je een zwakkeling vindt?

Dat is het terrein van Irma. Zij weet hoe je achter je werkelijke behoeftes en verlangens komt. Kernwaardes en kernbehoeftes, noemt ze dat. Ken je die eenmaal dan weet je ook wanneer iets niet bij je past. Zoals schreeuwerige marketing.

Integriteit, vertrouwen en veiligheid

Voor Irma zelf staan integriteit, vertrouwen en veiligheid bovenaan. Zo wil ze zijn. Zo ís ze, ook in het contact met haar klanten.

Schreeuwerige marketing: manipuleren als marketingmethode

Wat gebeurt er dan als ze marketingmethodes toepast die niet goed voelen:? Het gaat niet.

“Ik liep tegen blokkades in mezelf op. Voor een workshop had ik plek genoeg en toch moest ik schrijven ‘nog maar 1 plek over’ en ‘wees er snel bij’. Het voelde als manipuleren. Helemaal omdat ik in gesprekken met klanten zo diep ga. Er komt zoveel boven tafel wat mensen misschien nog nooit verteld hebben. En dan zit ik daar met mijn manipulatie. Dat voelt niet prettig.”

Over de blokkade heen zetten of naar jezelf luisteren?

“Dan is de vraag: ga ik me over die blokkades heen zetten, omdat deze marketingmethode nu eenmaal zo hoort? Of ga ik diep naar mezelf luisteren?”

Irma besloot diep in zichzelf te luisteren en ontdekte dat er geen blokkade was om overheen te zetten. De frictie die ze voelde met de marketingmethodes kwamen voort uit de mismatch met haar kernwaardes en behoeftes.

Daarom voelde de marketing niet goed.

De marketing die ze kreeg aangeleerd paste niet bij haar

Irma stopte met wat niet goed voelde. Zonder dat ze een alternatief had. Ze wilde alleen nog doen wat wel goed voelde, zoals blogs schrijven.

Je laatste centen

Zij kon dat. “Gelukkig ben ik niet zo iemand die aan zichzelf gaat twijfelen. Maar als je net je laatste centen hebt geïnvesteerd en je hebt niemand om op terug te vallen, dan geef ik het je te doen. Als je niet weet naar welke kernwaardes en behoeftes je moet kijken, kun je ook moeilijk kiezen. Je hebt geen kompas en kunt alle kanten op waaien.”

Ondernemers blijven zoeken naar de oplossing

Dat zag ze ook gebeuren bij de ondernemers om haar heen. Die probeerden nog meer systemen, gaven nog meer geld uit, werkten heel hard en deden precies wat de marketingcoach zei dat ze moesten doen….

… en bleven het gevoel hebben dat er iets niet klopte.

Ten koste van heel veel geld

Uiteindelijk stopten die ondernemers met die aangeleerde methode en zetten hun eigen koers uit.

“Maar ze zijn al wel heel veel geld kwijt. Bovendien is hun vertrouwen beschadigd: wie kunnen ze wel vertrouwen? Ze zijn sceptischer geworden en minder ontvankelijk voor een volgende coach.”

Als marketing voelt als een blok aan je been

Irma: “Als marketing voelt als een blok aan je been, weet je zeker dat het niet voldoet aan een van je kernwaardes.”

Marketen in lijn met je kernwaardes kan wel

Inmiddels kent Irma een andere manier van marketing, marketing die juist aansluit bij je kernwaardes en behoeftes. Het systeem dat gebaseerd is op je marketingprofiel en je natuurlijke schrijfstijl, dat ik geleerd heb en inmiddels weer doorgeef aan ondernemers, waaronder Irma.

Nu ze dit kent zegt ze uit de grond van haar hart: “Voordat je je verder gaat ontwikkelen als ondernemer, is het eigenlijk een must om eerst inzicht te krijgen in je eigen marketingprofiel.

Ik ben het met haar eens. Niet omdat ik mijn workshop vol wil krijgen, al wil ik dat graag :). Maar omdat ik zie hoe gewond ondernemers kunnen raken als ze een marketingmethode leren die niet bij ze past. Dan wil ik het wel uitschreeuwen: doe het niet. Het hoeft niet zo. Geloof je marketingcoach toch niet klakkeloos.

Ook wil ik repareren, herstellen waar er wonden zijn. Maar nog liever wil ik voorkomen dat er gewonden vallen. Dat is nog veel beter.

Wil jij marketen in lijn met je kernwaardes en heb je daar graag hulp bij?

In het traject Je Natuurlijke Schrijfstijl ontdek je wat wel bij je past.

4 reacties op “Emotioneel beschadigd door schreeuwerige marketing”

  1. Ben Menting schreef:

    Veel mensen weten niet dat er andere manieren zijn dan schreeuwerige marketing. Ook marketinggoeroes niet. Zij kennen één stijl en adviseren die bij al hun klanten. Je ziet dit vooral bij de echte reclamebureau’s die gebaseerd zijn op vormgeving. Zij toveren met een plaatje en een boodschap en voila, de klant heeft zijn schreeuwcampagne. Dat je het dus ook anders kunt doen, bewijst Leonore. Een eyeopener voor velen, ook voor marketinggoeroes

    • Leonore Noorduyn schreef:

      Ja, helaas, weten veel mensen niet dat het anders kan. Het vervelende is dat die schreeuwerige marketing zo aanwezig is op internet. Dan denk je als ‘niet-deskundige’ als snel dat het zo hoort.
      En marketinggoeroes zijn heus te goeder trouw, want bij hen werkt hun methode juist zo goed. Ze snappen alleen niet dat dat geen wet van Meden en Perzen is, maar iets wat voor verschillende mensen verschillend werkt.

  2. Nicky Corts schreef:

    Ik heb die workshop over ondernemersprofielen van Leonore gedaan. Want ik wil dat de manier waarop ik ondernemers zichtbaar maak, bij ze past. Dat ze energie krijgen van promotie en niet dat het ze leegzuigt en ze er met tegenzin mee aan de slag gaan.

    Het is heel prettig dat je in Leonore’s workshop twaalf ondernemersprofielen leert. Dan herken je wat bij je past en dan weet je dus ook naar wat voor soort coaches en wat voor klanten je zelf op zoek bent.

    Een aanrader!
    (O ja, en ik heb geen aandelen in die cursus. Ik heb ook geen affiliate links. En ik krijg geen commissie. Ik vind het gewoon een heel goede training.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.