Komt de boodschap van je tekst wel over?

Komt jouw boodschap wel over?

‘Ik heb eigenlijk geen idee wat jij doet.’ Ze zegt het heel vriendelijk, niet als verwijt, meer als constatering. En ik denk: Shit. Heb ik eindeloos veel bijdrages geschreven, met het idee dat ik daarmee laat zien wat ik doe, en dan hoor je dit: de boodschap van mijn teksten komen niet over. (Misschien kan ik het beter via video doen, zie eind van dit artikel)?

Kennelijk moet het anders.

Soms heb je dat

Ben je in de volste overtuiging dat dat wat je doet goed overkomt. Dat dat wat je schrijft helder is. Dat je boodschap klip en klaar in je tekst staat. Je hebt er lang genoeg op ‘gezeten’.  Uitgedacht wat je precies wilde schrijven, nagedacht over hoe je de zinnen het beste kon formuleren en op een gegeven moment is je tekst klaar.

Je stuurt het op, publiceert het of geeft het aan je klant of je collega’s.

Een paar weken later kom je je lezer online of offline tegen en je vraagt wat ze van je stuk vonden.

Ja, goed, zeggen ze. En verder blijft het stil.

Ga je nog wat doen met mijn suggesties?, vraag je vervolgens.

– Welke suggesties???

– Nou, wat ik in mijn stuk had beschreven.

– Oh, die heb ik niet gezien.

Ai. Dat doet pijn, toch?

Hoe kan dat nou, denk je nog. Het staat er toch zo duidelijk in?

En dat is vaak het vervelende. Voor jou is het zo klaar als een klontje.

Punt is dat het voor jou al helder was voordat je begon met schrijven. Al die gedachten in je hoofd, al die gedachten die elkaar zo logisch opvolgen. Voor jou.

Je schrijft voor de ander

Wat zo lastig is met schrijven is dat je niet voor jezelf schrijft, maar voor een ander. Een ander die op een andere manier denkt dan jij. Dingen niet weet, die voor jou vanzelfsprekend zijn. Iemand met een ander wereldbeeld. Iemand die niet echt zit te wachten op jouw tekst, en oké, best wil lezen, maar dan wel tussendoor.

Hoe lees jij zelf?

Kijk maar eens hoe je zelf leest: Je scant wat, je hopt over wat alinea’s heen en je leest het slot. Klaar. Nu heb je voldoende indruk van de tekst om je een mening te vormen, om even snel te reageren of om te weten dat deze tekst jou niet verder helpt. Je bent weer op de hoogte bent en kunt met een gerust hart verder gaan met je eigen werk.

Toch?

Natuurlijk hangt het af van de soort tekst, en van je werk. een e-mail of een memo lees je wellicht met iets meer aandacht, dan jawel, een bericht op LinkedIn. Om dat laatste ging het bij mij.

Toch is het principe hetzelfde: de lezer scant, leest hier en daar een alinea of wat kopjes en dat is het meestal.

Hoe krijg je dan je boodschap overgedragen?

Ik wist wat me te doen stond. Ik ging nog compacter schrijven, liefst nog minder dan de toen nog toegestane 1300 tekens. De beginregels probeerde ik nog uitnodigender te schrijven en bij de rest besteedde ik nog meer aandacht aan de structuur. Alles ten dienste van mijn hoofdboodschap.

Of het geholpen heeft? Beoordeel het zelf 😉.

In ieder geval hoor ik regelmatig van nieuwe lezers dat ze mijn stukjes zo graag lezen.

Hoe zit dat bij jou? Heb jij een idee of jouw teksten gelezen worden en of jouw boodschap overkomt?

Of heb je een tekst waar je over twijfelt?

Zoek er een eerste lezer bij die je aanwijzingen geeft over waar de boodschap van  je tekst nog onduidelijk is en waar je aanpassingen kunt doen die maken dat je tekst werkelijk goed over komt. Of test je tekst bij verschillende lezers en stel daarna heel gerichte vragen.

 Doe je het liever in een keer goed? 

Wil je liever een professionele lezer? Iemand die je bovendien helpt om de tekst werkelijk helder en begrijpelijk te krijgen, zodat je zeker weet dat je lezers niet om je boodschap heen kunnen?

 Bel of mail me gerust voor een eerste kennismaking.

Enne, in plaats van schrijven kun je je ook laten interviewen. Zoals Felicia Lin bij mij heeft gedaan. Voor haar serie Ondernemersreis.