‘Oooh, dus ik mag ook informatieve blogs schrijven’

Oh, mag ik ook informatieve blogs schrijven?

Informatieve blogs schrijven? Daar trek je geen klanten mee, wordt vaak gezegd. In dit artikel leg ik je uit waar dat op gebaseerd is en zie je dat je best informatieve blogs kunt schrijven. Beter zelfs, als dat is wat goed voelt voor jou.

Ze zat in een dip. Een opdrachtendip. Misschien moest ze toch maar eens haar website aanpassen en gaan bloggen. Schrijven kon ze wel, als tekstschrijver, alleen had ze er zo’n hekel aan om allemaal tips te geven en ‘Cialdini’s’ toe te passen. Ze schreef veel liever informatieve blogs, maar dat ‘mocht’ niet.

Het was een gesprekje zoals ik wel vaker heb: alsof je alleen kan bloggen met veel, oppervlakkige, tips.

Waar komt dat idee vandaan dat we niet informatief mogen schrijven?

Ik vermoed dat het komt door het ‘gevolg’ van Cialdini. We zijn doodgegooid met zijn ‘beïnvloedingsstrategieën’. Wie die niet toepast is een dief van eigen portemonnee, zo is de boodschap.

Hoe zat het ook weer met Cialdini?

Robert Cialdini was oud-hoogleraar psychologie en marketing en op basis van wetenschappelijke experimenten kwam hij tot 6 principes waarmee je mensen aanzet te kopen. In 1984 beschreef hij deze verleidingsprincipes in zijn eerste boek: Invloed, theorie en praktijk. Later voegde hij er nog een 7e principe aan toe.

Cialdini veranderde de (online) verkoopwereld, want ja, die verleidingstechnieken werken. Bij iedereen. Als je twijfelt of je iets wil kopen en er is er nog maar 1 beschikbaar is, dan ben je sneller geneigd te kopen (het principe van schaarste). Krijg je een gratis videoserie met waardevolle tips dan ben je eerder geneigd om te betalen voor een volgend product (het principe van wederkerigheid). En als iemand die jij vertrouwt je zegt dat dat product goed is, helpt je dat in je beslissing om te kopen (het principe van sociale bewijskracht).

Helaas bleken die principes te goed te werken

Iedere zichzelf respecterende ondernemerscoach en online marketeer gaf de verleidingstechnieken door aan zijn of haar klanten. Wat heet, gaf ze niet alleen door, ze verkochten ze via dezelfde verleidingstechnieken: met veel verleiding en overtuigingskracht, waarbij het niet altijd alleen om verleiden ging, maar soms om pure manipulatie.

Kort gezegd, de boodschap drong door: wilde je geld verdienen dan moest je ze toepassen, paste je ze niet toe, dan kon je geen geld verdienen.

Voor bloggen betekende dat: ‘geef je kennis weg, maar zonder dat je te veel weggeeft, want dan kopen je klanten niet meer’. ‘Blog liefst 1 maal per week, zodat je potentiële klanten je vaak tegen komen in hun mailbox, want ze moeten je zien voor ze kopen’. Zo ontstonden de 13-in-een-dozijn-blogs: korte blogs met vooral oppervlakkige tips waar je net niets aan had.

Ook al zijn die blogs oppervlakkig, toch vallen er mensen voor dit soort teksten. Dat komt doordat dit soort sites, inclusief de blogs, bol staan van de principes van verleiding. Op onbewust niveau zeg je dan ‘ja’. Want wie wil nou niet binnen de kortste keren alle ins en outs van … leren, zodat je … . Herken je de teksten?

Kijk nou eens dieper naar wat die marketing doet

Dan zie je dat  angst, wantrouwen en niet reële verlangens hoogtij vieren: De verkoper is bang dat je niet koopt en hij wantrouwt jouw eigen oordeelsvermogen. Daarom zet hij allerlei trucs in om je maar ‘ja’ te laten zeggen. Jij verlangt naar een snelle, makkelijke oplossing voor je probleem en je bent bang dat je die kans laat lopen. Dat zet jou ertoe aan om te snel ‘ja’ te zeggen. Als je er langer over had nagedacht had je het waarschijnlijk laten lopen.

Hoe zit het nu met informatieve blogs?

Informatieve blogs maken je wijzer en gaan ervan uit dat jij zelf kunt beslissen op basis van de – objectieve – informatie die je krijgt. Daarom passen ze niet in de verleidingsstrategieën.

Dus dat is de reden dat marketingcoaches vinden dat je geen informatieve blogs mag schrijven….

Als jij wilt marketen op basis van angst en wantrouwen is dat ook waar. Maar stel dat jij wilt marketen op basis van vertrouwen en inzicht?

Juist. Kom maar op met je informatieve blogs!

Met 1 kanttekening: wil je marketen op basis van vertrouwen en inzicht, zorg er dan voor dat in hoe je schrijft en wat je schrijft je ook dat vertrouwen biedt. Vertrouwen in jou. En ook vertrouwen in zichzelf.

Informatieve blogs schrijvenVind je het lastig om  anders te gaan schrijven?

Of vraag je je af hoe je dat voor elkaar krijgt? Je kunt meedoen aan mijn persoonlijke coaching Je natuurlijke schrijfstijl, die precies hierover gaat.

Onthoud in ieder geval dit:

Laat je niet gek maken door marketeers die je dingen laten doen die je helemaal niet wil. Je ‘mag’ best informatief bloggen en dat kan je zeker helpen aan meer/nieuwe klanten. Voor mijn collega-ondernemer was dat besef al een hele opluchting.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anti-spam * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.